امروزه تبلیغات در موبایل نسبت به سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و این روش نسبت به روشهای دیگر تبلیغاتی از مزایای بسیاری برخورداراست که در این مقاله آموزشی شما با روشهای مختلف تبلیغات از طریق گوشی موبایل و اپلیکیشن آشنا میشوید.
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و راههای ارتباطی نیز دچار تحول شدهاند و در هزینه و وقت کاربران صرفهجویی بسیاری شده است. بنابراین بسیار طبیعی است که روشهای تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده باشد، modirebartar.com برای مثال حضور میلیونی کاربران ایرانی درفضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام نشان دهنده آن است که دوران تبلیغات تلویزیونی و مطبوعاتی گران قیمت به سر آمده است، روشهای نوین تبلیغات به دلیل صرفهجویی در زمان و هزینه جایگزین روش های گذشته شده است و اگر شما به دنبال معرفی هرچه بهتر خدمات و محصولات خود هستید و سرمایه زیادی هم برای هزینه های بسیار بالای تبلیغاتی مانند تلویزیون، روزنامه یا بیلبوردهای خیابانی ندارید، یکی از بهترین گزینهها برای شما تبلیغات در موبایل است.
راهنمای تبلیغات موبایل، تبلیغات نصب اپلیکیشن، افزایش تعداد نصب در کافه بازار، نصب تضمینی اپلیکیشن و موارد دیگر پیرو اپلیکیشنهای موبایل را میتوانید در این مطلب مطالعه کنید:
یکی از اصلیترین نکاتی که در این روش تبلیغاتی باید رعایت شود، تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار است که از ویژگیهای کلی آن می توان به داشتن متن سرگرم کننده، ارتباط محتوا با گروه هدف، کوتاه بودن جملات و استفاده از کلمات تاثیرگذار، جذابیت بصری و موارد مشابه دیگر اشاره نمود.
یکی از نکاتی که اشخاص تبلیغ کننده باید به آن بسیار توجه داشته باشند در نظر داشتن سن، جنس، مکان و موارد مشابه دیگر به منظور شخصیسازی تبلیغات هدفمند خود است.
در بازاریابی موبایلی یا اپ مارکتینگ باید در نظر داشته باشیم که تبلیغاتی را تولید نماییم که با کمترین توضیحات بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطب داشته باشیم و جذب کاربر در ۳ ثانیه باید هدف کارشناس بازاریابی باشد.
در بخش اول ظرفیتهای کاربردی تبلیغاتی درون تلفن همراه برای استفاده تمامی مجموعهها با اهداف تبلیغاتی متفاوت معرفی میشود و در بخش دوم با انواع تبلیغات مناسب برای صاحبین اپلیکیشن آشنا میشوید.
این روش که امروزه به دلیل ابداع روشهای نوین موبایل مارکتینگ کمتر مورد استفاده قرار میگیرد در گذشته از روش های موثر در تبلیغات بوده است، البته که این روش هنوز هم مورد استفاده برخی از شرکتها قرار میگیرد و برای انجام این روش شما باید یک بازه مکانی و زمانی را در نظر بگیرید و به لیست شمارههای مخاطبان آن محل مورد نظر در بهترین زمان، متن تبلیغاتی خود را که باید در کوتاهترین جملات تاثیر گذاری بالایی داشته باشد را ارسال نمایید.
درنظر داشته باشید نرخ تبدیل به مشتری شدن پیامها در صورت ارسال انبوه بسیار کم خواهد بود و پیام شما به حجم زیادی از کاربران، به دلایل مختلف هرگز نخواهد رسید و یا بلافاصله پس از مشاهده بلاک میشوید. بنابراین توصیه میشود اس ام اس تبلیغاتی را فقط برای سگمنتهای مشخص یا کمپینهای مناسب برای مشتریان قدیمی و ریتنشن استفاده کنید.
یکی از تکنیکهای موفق برای ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی استفاده از منشی پیامکی میباشد، بطور مثال از کاربران درخواست کنید برای مشاهده لیست قیمت عدد ۲ را ارسال کنند و بعد از آن شما یک بانک اطلاعاتی از افراد علاقه مند به یک دستهخاص در اختیار خوهید داشت.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فسبوک در تمامی کشورها بصورت منظم از طریق پنل تبلیغاتی انجام میشود، یکی از موثرترین روشهای تبلیغات موبایلی در ایران، استفاده از تلگرام است که از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است و شما میتوانید با صرف کمترین زمان و هزینه، خدمات و محصولات خود را برای افراد گستردهای معرفی کنید. جالب است بدانید طبق تحقیقات اخیر تلگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی و بیش از ۵۵۰ هزار کانال و یک میلیارد مطلب فارسی را دارا میباشد که این خود بستر مناسبی را برای موبایل مارکتینگ فراهم کرده است
دومین شبکه مجازی بزرگ و مورد علاقه مردم جهان، که تنها در کشور ما بیش از ۱۵ میلیون کاربر در آن حضور دارد، اینستاگرام است. اینستاگرام نیز مانند تلگرام از طرفدارن بیشماری برخوردار است، به طوری که اکثر کاربران اینستاگرام، روزانه چندین ساعت در طول روز مشغول گشت وگذار در آن هستند که همین موضوع، آن را به بستری مناسب برای تبلیغات در موبایل تبدیل کرده است. شما میتوانید در اینستاگرام با نشر ویدیو یا عکس تبلیغاتی مناسب و نوشتن یک متن مناسب، کوتاه و تاثیرگذار مخاطبان بسیاری را برای خود جذب کنید و با حداقل هزینه و زمان می توانید بازخورد بسیار بالایی را دریافت نمایید. در مقالات قبلی در مورد تولید محتوای سوشال مدیا، تبلیغات گسترده در این فضا و وظایف مدیر بازاریابی دیجیتال بصورت مفصل صحبت شده است.
تبلیغات موبایل براساس موقعیت یا هم مکان، روش دیگری از موبایل مارکتینگ است که با در نظر گرفتن موقعیت مکانی کاربر نمایش داده میشود. برای مثال، برخی از آگهی دهندگان و یا بازاریابان موبایلی تنها در نظر دارند که کاربرانی که در شعاع ۱ کیلومتری کسب و کار آنها قرار گرفتهاند، تبلیغات موبایل آنها را مشاهده نمایند و با کسب و کار آنها استفاده نمایند. البته این نوع تبلیغ هنوز در ایران بصورت نرم افزاری و با پیادهسازی پلنهای تبلیغاتی صورت نمیگیرد.
در این روش پیغام مشخص در زمان مشخص به کاربرانی که اپلیکیشن خاص داشته باشند ارسال میشود، دقت داشته باشید از این روش بیشتر برای مارکتینگ اتوماسیونی و نگهداری کاربران خود استفاده کنید و با ارسالهای بی ربط کاربران را آزار ندهید، ضمن اینکه بسیاری از اپاستورها مانند کافه بازار با ارسال پوش نوتیفیکیشن با هدف دعوت به اینستال برنامههای دیگر به شدت برخورد میکنند. از معروفترین سرویسهای ارائه دهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی میتوان به Pushwoosh , Onesignal, Subscribers اشاره کرد.
در این روش از تبلیغات موبایل شما از اپلیکیشنهای موبایل برای تبلیغات و ارائه خدمات خود استفاده مینمایید. برای مثال شما می توانید با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی و استفاده از آن در شروع و یا پایان بازیهای پر طرفدار میتوانید تبلیغات موثری را داشته باشید.
تپسل، دیما، دارت و مگنت از شرکتهایی هستند که بصورت اختصاصی روی تبلیغات درون اپلیکیشنی فعالیت میکنند.
بحث داغ این روزهای کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر اپلیکیشن، مقایسه راههای افزایش نصب و اینستال اپلیکیشن میباشد. موضوعی که نباید از آن غافل شد در نظر گرفتن استراتژی مناسب قبل از شروع کمپینهای تبلیغاتی با هدف نصب و خرید میباشد. کسب و کارهای بزرگ به هیچ وجه قبل از برندینگ و افزایش بانک اطلاعاتی مخاطبین اقدام به شروع کمپینهای فروش و و افزایش نصب نمیکنند. همچنین در نظر گرفتن اصول UI و UX امری ابتدایی برای هر محصول آنلاین میباشد و نبود ایراد و مانع در سر راه کاربر در اپلیکیشن را با تستهای مکرر و استفاده از ابزارهای تست کرش مانند betabound میتوانید بررسی کنید.
راه اندازی یک اپلیکیشن مشکلات فراوانی دارد و گسترش آن بدون در نظر گرفتن مدل درآمدزایی، چرخه مشتری customer journey و استراتژیهای موبایل مارکتینگ و دریافت مشاوره از مشاورین دیجیتال مارکتینگ تنها به هدر رفتن سرمایه و وقت شما منتهی میشود.
بطور مثال مدیر یک اپلیکیشن خبری باید چرخه حرکتی برای کاربر و مشتری خود در نظر بگیرد تا کاربر را جذب و تبدیل به یک کانال تبلیغاتی برای معرفی به دوستان خود بکند. برای نمونه کاربر در گوگل عبارت خبر ورزشی را جستجو میکند و وارد لندینگ اختصاصی شما میشود و با پیشنهاد ویژه شما یعنی ثبت شماره موبایل و دریافت اخبار روزانه مواجه میشود. پس از یک هفته که اخبار بصورت اس ام اسی و ام ام اسی ارسال شد لینک نصب اپلیکیشن ارسال میشود و پس از نصب نرم افزار، کاربر با ارسال دعوت نامه به دوستان در قرعهکشی جوایز ویژه شما شرکت داده خواهد شد و چرخه مشتری اپلیکیشن در فاز اول به پایان میرسد.
در بازاریابی سنتی برای معرفی هر محصولی حتی خدمات آنلاین از راههایی مانند بیلبورد، شرکت در رویدادها و نمایشگاهها و انتشار بروشور و کیو آر کد (QR CODE) استفاده میشد اما امروزه راههای دریافت نصب اپلیکیشن را میتوان به ۲نوع رایگان و هزینهبر تقسیم کرد.
بسیاری از دیجیتال مارکترها تمرکز زیادی روی سئو و بهینه سازی محتوا و سایت برای موتورهای جستجو دارند اما از بهینه سازی محتوای صفحه معرفی اپلیکیشن و به اصطلاح سئوی اپلیکیشن غافل میشوند.
از اصول اولیه ASO میتوان به تحقیق کلمات کلیدی و درج این کلمات در متن کامل معرفی اپلیکیشن و عنوان اشاره کرد و پس از آن میبایست عکس، آیکون و فیلم جذابی برای جذب کاربران در صفحه معرفی ارائه دهید. ارائه آپدیت های منظم و دریافت نظرات مثبت با تعداد بالا و معرفی حداقل به ۲زبان(مانند انگلیسی و فارسی) از دیگر فاکتورهای است که باعث میشود یک استور مانند گوگل پلی، اپل استور، سیب اپ، مایکت، ایران اپس و کافه بازار شما را در صدر کلمه جستجو شده نمایش دهند.
عموما اپاستورها، اپلیکیشنهایی که نصب و امتیاز بالاتری دارند در نتایج جستجو بالاتر نشان میدهند و در همین راستا سرویسهایی مانند apptentive برای بالا بردن تعامل و امتیازدهی کاربران به وجود آمده اند.
بنابراین یک موبایل مارکتر این ظرفیت بزرگ تبلیغاتی رو هرگز دست کم نمیگیرد.
از معروفترین تولزهای آنالیز کارایی صفحه اپ از نظر اپ استورها میتوان به AppRadar ،App Annie ، ASODesk اشاره کرد.
ارائه محتوای جذاب عصای دست هر استارت آپ و کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات و گسترش کسب و کار میباشد، بنابراین با ارائه محتوای جذاب و هدفمند ابتدا کاربران را در محیطهایی از قبیل شبکههای اجتماعی و وبلاگ جذب و سپس نرم افزار خود را معرفی کنید.
در این روش شما با همکاری با شرکتها و کسب و کارهای دیگر بدون پرداخت هزینه از بانک اطلاعاتی، ایمیل، شبکههای اجتماعی و دیگر ظرفیتهای تبلیغاتی برای معرفی یکدیگر استفاده میکنید.
پس از شناختی که درباره دیجیتال مارکتینگ چیست بدست آوردهاید در این مطلب درباره موبایل مارکتینگ چیست خواهیم خواند.
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) استراتژی بازاریابی دیجیتالی چندکانالهای است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در تلفنهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای همراه آنها ازطریق وبسایتها، ایمیل، SMS و MMS، رسانههای اجتماعی و اپلیکیشنها است.
تلفن همراه شیوهی تعامل مردم با برندها را دگرگون کرده است. امروزه تمام کارهایی را که میتوان با رایانهی رومیزی انجام داد، در دستگاههای همراه هم در دسترس هستند. انجام تمام کارهایی مانند مشاهدهٔ ایمیلها، بازدید از وبسایت و خواندن مطالب در صفحهی نمایش کوچک دستگاههای همراه نیز امکانپذیر است. جالب است بدانید که:
برای تبلیغات موبایلی مؤثر، به درک مخاطبان خود، طراحی محتوا با درنظر داشتن پلتفرمهای موبایل و استفادهی راهبردی از بازاریابی SMS/MMS و اپلیکیشنهای موبایل نیاز دارید.
هر برند و سازمان باید استراتژی بازاریابی موبایلی مختص خود را براساس صنعتی که در آن فعالیت میکند و مخاطبان هدف خود توسعه دهد. در زیر گامهای طراحی یک استراتژی موبایل مارکتینگ توضیح داده شده است.
اولین قدم در هر استراتژی بازاریابی، درک مخاطبان است. پرسونای خریدار (Buyer Persona) ابزار ارزشمندی برای رسیدن به این درک و شناخت است. پرسونای خریدار صرفاً نمونههایی خیالی از انواع مختلف مشتریان شما هستند. پروفایلی از مشتری که پسزمینه، توصیف شغلی، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالشها، نوع محتوای موردعلاقه، اعتراضها، تفریحها و نقش هر کدام را در فرآیند خرید توصیف میکند. وقتی تصویر واضحی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، تعیین کانال ارتباطی و رساندن پیامهای بازاریابیتان آسانتر خواهد بود.
بهطور خاص، جزئیات مربوط به عادتهای مخاطبان هدف خود در استفاده از تلفن همراه را نیز جمعآوری کنید. چه میزانی از استفادهی آنها از وب ازطریق دستگاههای همراه انجام میشود؟ آیا کامل کردن فرآیند خرید در گوشی هوشمند برای آنها راحت است؟ اگر خودتان هنوز کاربران زیادی ندارید تا بتوانید به اعداد و ارقام خوبی دست پیدا کنید گزارشهای زیادی در این زمینه در دنیا منتشر شده است که البته مربوط به کشورهای خارجی است ولی کمابیش در ایران نیز صادق است. برخی از آنها را در گزارههای زیر میخوانید.
برای درک بهتر بازار هدف خاص خود به Google Analytics مراجعه کنید و در آن میزان ترافیک سایت خود را که ازطریق گوشیهای همراه وارد شدهاند. نتیجه گام نخست شما باید یک تصویر خیالی از مشتریتان باشد با ویژگیهای جنسیتی، رفتاری، تحصیلاتی، جمعیتشناختی، جغرافیایی و …. که نیازمند به محصول یا خدمت شماست و از طریق موبایل همراه خود در حال اسفاده است.
با کمک مدیران کسبوکارتان، هدف استراتژی بازاریابی موبایلی خود را مشخص کنید. با پرسیدن بعضی از سؤالات زیر از گروهتان میتوانید اهدافتان را مشخص کنید:
درباره سنجه و KPI در بازاربابی محتوایی در مطلب ۳ سنجه برای اندازهگیری کیفیت تولید محتوا صحبت کردیم. درست مانند سایر روشهای بازاریابی در بازاریابی موبایلی نیز باید عملکردتان را باید آزمایش و بهینه کنید. مشخص کنید که کدام KPI واقعگرایانه و قابل اندازهگیری، موفقیت کمپین بازاریابی موبایلی شما را تعیین میکنند. برای نمونه چنین مواردی میتواند KPI در بازاریابی موبایلی باشد:
در این شاخص کلیدی به دنبال این هستیم تا کاربران را در سایت یا اپ خودمان بیشتر درگیر کنیم. درگیری به معنای ایجاد تعامل بیشتر است. هر چقدر کاربران شما با محتوا و المانهای سایت شما بیشتر ارتباط بگیرند و اقداماتی که از آنها میخواهید را انجام دهند درگیرسازی بیشتری اتفاق میافتد و این درگیرسازی در نهایت منجر به افزایش فروش یا جذب کاربر فعال بیشتر میشود. درگیرسازی به خودی خود یک سنجه نیست ولی زیر مجموعههایی دارد که میتواند بسته به کارتان یک یا چندتا از این سنجهها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال طول نشست (Session Length)، تعداد نمایش اپ منحصربهفرد (App Screen Per Session)، تعداد کاربران ثبتنام کرده یا تعاملکرده (Opt-ins) و …
در این شاخص کلیدی میسنجیم که چه تعداد کاربر جدید موبایلی را توانستهایم جذب کسبوکار خود کنیم.
میزان کل درآمد تقسیم بر تعداد کاربران
میزان درآمدی که هر کاربر در طول یک دوره زمانی برای شما ایجاد میدهد.
کل هزینهای که در یک کمپین مشخص برای نصب گرفتن انجام دادید تقسیم بر تعداد کسانی که اپ شما را نصب کردند.
اختلاف تعداد کاربرانی که در پایان یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک ماه) با شما بودهاند از تعداد کاربران در آغاز هیمن دوره زمانی تقسیم بر تعدد کاربران در آغاز دوره زمانی
در این گام باید یک یا چند سنجهای که انتخاب کردید را با ابزارهایی مثل آنالیتیکس گوگل رصد کنید و ببنید که آیا شما را به اهداف تعیین شدهتان در گام اول می رساند یا خیر. چند مثال از بخشهای پراهمیت آنالیتیکس را در ادامه توضیح خواهیم داد.
این اطلاعات نشان میدهد که کدام عبارات جستجو ترافیک موبایلی را به سایت شما هدایت میکند، مخاطبان دستگاههای همراه شما به کدام مطالب بیشتر علاقه دارند و ابتدا باید کدام صفحات را برای مخاطبان دستگاههای همراه خود بهینهسازی کنید.
در ادامه چند تکنیک ساده برای موفقیت بیشتر کسبوکار شما در موبایل مارکتینگ را ارائه خواهیم داد.
امروزه داشتن وبسایتی سازگار با موبایل، یک گزینه نیست، بلکه از موارد ضروری و واجب است. یکی از شاخصهای بسیار مهم برای گوگل تا یک سایت را بالاتر نمایش دهد آن است که آن سایت نمایش بهتری برای دستگاههای موبایل داشته باشد. برای دیدن وضعیت سایت شما در موبایل میتوانید به فاکتور رنکینگ سازگاری با موبایل (Mobile-Friendliness) گوگل مراجعه کنید.
«سازگاری با موبایل» برای موتورهای جستجو به این معنی است که:
حتی گوگل ابزار رایگان سنجش میزان سازگاری با موبایل را نیز در اختیار بازاریابان قرار داده است که با استفاده از آن میتوانند بهترین راه بهبود سایت خود را شناسایی کنند.
مهمترین دلیل برای داشتن وبسایتی سازگار با موبایل، ایجاد تجربهی کاربری یکسان و جذابی برای کاربران است. تجربهٔ کاربری موبایل (Mobile UX) روی هر یک از مراحل چرخهٔ خرید تأثیر چشمگیری دارد:
اطمینان یافتن از آسان و یکسان بودن تجربهٔ کاربری وبسایت شما در دستگاههای همراه باید از اهداف اصلی بازاریابی شما باشد.
مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را اگر نیاز داشتید بخوانید.
با در نظر گرفتن اینکه ۵۷٪ از ایمیلها در پلتفرمهای همراه باز میشود و ۶۹٪ از کاربران تلفن همراه ایمیلهایی را که با موبایل سازگاری ندارند، پاک میکنند، روشن است که مخاطبان به کمپینهای ایمیلی در دستگاههای همراه توجه دارند.
بیشتر ارائهدهندگان خدمات ارسال ایمیل انبوه از طراحی واکنشگرا (Responsive Design) استفاده میکنند. یعنی ساختار محتوای صفحهٔ وب بهطور خودکار بهصورتی نمایش داده میشود که در هر دستگاهی بهخوبی قابل مشاهده باشد. ولی با این وجود باز هم موارد مهمی وجود دارد که با درنظر داشتن کاربران موبایلی خود، باید در طراحی فراخوان عمل ایمیلها موردتوجه قرار دهیم.
در ایمیلهای ارسالی، آنچه در صندوق ورودی موبایل نمایش داده میشود، باید بهینه شده باشد. در فیلد نام فرستنده (From) حداکثر ۲۳ کاراکتر و در قسمت موضوع (Subject) نیز حداکثر ۳۸ کاراکتر وارد کنید.
https://www.sheragim.ir/mobile-marketing-strategies/