چند سال پیش، در یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی آمریکا، به دلیل جاری شدن سیل، خودروهای داخل انبار آسیب دید. مدیر شرکت، برای اینکه مشتریان و مخاطبان خود را مطمئن کند که قرار نیست هیچکدام از این خودروهای آسیب دیده، بهعنوان یک ماشین نو به آنها فروخته شود، در اقدامی جالب، تمامی آنها را نابود کرد.
این مدیر موفق به خوبی میدانست هزینهای که برای ساخت دوباره این خودروها میدهد، بسیار کمتر از هزینهای است که باید برای جلب دوباره اعتماد مشتریان خرج کند.
همه شرکتهای بزرگ، وبمستران و فروشندگان موفق میدانند تا زمانی که نتوانند اعتماد مشتریانشان را به برند، محصولات و خدمات خود جلب کنند، خبری از فروش و سود مالی مورد نظر نیست. پس باید گفت اولین قدم پس از راهاندازی هر کسب و کاری، ایجاد اعتماد در ذهن مشتریان است.
در این مقاله قصد داریم بهصورت کاربردی و جامع، موضوع جلب اعتماد مشتری را به شما آموزش دهیم. با مطالعۀ این مقاله متوجه میشوید که کدام رفتارتان باعث کاهش سطح اعتماد مخاطبان شده و کدام عمل اعتماد آنها را جلب کند.
سطح اعتمادی که هر کسب و کار برای فروش محصولات خود به مخاطبان نیاز دارد، به نوع محصول، رفتار مشتری، وضعیت کسب و کار و موارد دیگر، بستگی دارد. مثلا برای خرید یک کیف دستی، شاید اعتماد مشتری بعد از یک سلام و احوالپرسی ساده با فروشنده جلب شود. اما برای خرید یک لپ تاپ 12 میلیون تومانی، زمان و اعتماد بیشتری نیاز است تا مشتری ذهن خودش را برای پرداخت پول آماده کند.
در ادامه قصد داریم مهمترین راههای جلب اعتماد مشتری را بیان کنیم. با اجرای این راهکارها، علاوه بر افزایش اعتماد مشتری، به افزایش برندسازی کسب و کارتان هم کمک میکنید و در نهایت این موضوع باعث افزایش فروش و درآمدتان میشود.مدیر برتر یک مقاله در مورد جلب اعتماد مشتریان نوشته است.
طبق تحقیق انجام شده در اروپا، 90 درصد مخاطبان قبل از خرید یک محصول، در مورد آن، برندهای موجود دیگر، اطلاعات و نظرات مشتریان به صورت آنلاین تحقیق میکنند. این تحقیقات بیشتر در شبکههای اجتماعی، انجمنهای پرسش و پاسخ و سایتها انجام میشود. برای فهمیدن اهمیت نظرات کاربران مقالۀ «اهمیت فوقالعادۀ نظرات آنلاین کاربران + 4 ترفند» را مطالعه کنید.
حتما خودتان هم قبل از خرید یک محصول، این کار را کردهاید! و جالب است گاهی حتی با اینکه آن افراد را نمیشناسید، اما نظر آنها برای شما اهمیت دارد. بهاین ترتیب، اگر نظر مشتریان راضی شما بین نتایج تحقیقات مخاطبان جدید باشد، مطمئنا شما به یکی از بهترین انتخابها برای خرید تبدیل میشوید. این موضوع باعث ایجاد تأیید اجتماعی در کاربران میشود؛ پیشنهاد میکم مقالۀ «تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش» را از دست ندهید.
برای تشویق مخاطبان به نظر دادن در فضای آنلاین، میتوانید یک آفر ویژه مثلا کد تخفیف یا هدیه رایگان به آنها بدهید. بنابراین مشتریان در وبسایتتان در مورد محصول نظر میدهند یا اینکه در شبکههای اجتماعی از هشتگ خاص محصول و برند شما حمایت میکنند. خودتان هم میتوانید نظرات مثبت آنها را با در شبکه اجتماعی شخصی و کاری به اشتراک بگذارید.
معمولا قبل و حتی بعد از خرید محصول، در ذهن مشتریان، سؤالات زیادی وجود دارد. آنها دوست دارند که یک متخصص به این سؤالات جواب بدهد. سعی کنید برای حل مشکلات و پاسخ به سؤالات مخاطبان هدف خود، همیشه در دسترس باشید. شبکههای اجتماعی، ایمیل، تماس صوتی و پیامک بهترین راههای ارتباطی است که میتوانید از طریق آن، با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.
تصور نکنید که زمان گذاشتن برای این کارها، وقت تلف کردن است، با این کار یک شبکه بازاریابی قدرتمند میسازید که به شدت باعث افزایش رضایت و اعتماد مشتری میشود. در نهایت این سطح از اعتماد، یک برند قدرتمند از شما میسازد.
تصور کنید که بعد از خرید یک کیف 50 هزار تومانی از مشتری، علاوه بر آن، یک سرکلیدی کوچک و با ارزش هم هدیه میگیرید. فروشنده هیچ تعهدی نداشت که این هدیه را به شما بدهد، اما با دادن آن باعث شد تا یک احساس مثبت نسبت به برند و فروشگاه در شما ایجاد شود. این راهکار یکی از کم هزینهترین روشها برای افزایش اعتماد مشتری است.
راستی در مقالۀ «معجزۀ هدایای تبلیغاتی در افزایش فروش» کامل دربارۀ تاثیر فوقالعادۀ این نوع هدایا صحبت کردهایم. پیشنهاد میکنیم اگر بهدنبال جذب مشتری هستید، آن را مطالعه کنید.
مانند یک دوستِ همیشه در صحنه، با مشتریان ارتباط داشته باشید. کاری کنید که آنها شما را نه به عنوان یک فروشنده و مغازهدار، بلکه به عنوان یک دوست و همراه بشناسند. در چنین حالتی است که حتی فکر کردن به خرید از رقیب شما هم برای آنها ناراحت کننده است!
در حال حاضر، بهترین روش برای برقراری ارتباط بین مشتری و برند، استفاده از شبکههای اجتماعی است. با تکنیکهای مختلفی از جمله پرسش و پاسخ، مسابقه، نظرسنجی، ارتباط مستقیم و موارد دیگر میتوانید رابطه پایداری بین خودتان و مشتریان بسازید. مشتری هم که میبیند برای او ارزش و اهمیت قائلید، لطف شما را با خرید جبران خواهد کرد؛بهعلاوه اینکه شما را به دیگران هم معرفی میکند.
حتما در شبکههای اجتماعی تصاویری از برند، محصولات و خدماتتان را معرفی میکنید. این تصاویر و ویدیوها انتخاب خوبی برای جلب اعتماد مشتری است اما... راضی کننده نیستند!
بهتر است به جای اینکه فقط برند و محصولتان را به مخاطب نشان دهید، به نمایش دستهای پشت پرده نیز بپردازید. مثلا عکس یا ویدئویی از نیروهای در حال کار، فعالیتهای مختلف، دورهمی، رویداد، فروش ویژه، لحظات شیرین ارتباطی تهیه کنید و آنها را به مخاطبان و مشتریانتان نشان دهید. با این کار مشتریان متوجه میشوند که، پشت این برند موفق، افراد زیادی در حال فعالیتاند و مطمئنا انسانها قابل اعتمادتر از برندها هستند.
این مورد را امتحان کنید و خودتان ببینید که مشتریان چقدر به پشت صحنه کسب و کار شما کنجکاو و علاقمندند. حتی گاهی مشکلات، بدبیاریها و شکستهایتان را نشان دهید، تا ارتباط صمیمانهتری بین شما برقرار شود.
طبق گفته "برایان تریسی" حتی کوچکترین خریدها هم در ذهن مخاطب یک ترس و ریسک ایجاد میکند. وظیفه هر فروشنده موفقی این است که این ترس ذهنی مخاطب را کاهش دهد. یکی از بهترین راهکارها در جهت افزایش اعتماد مشتری و کاهش ترس او از خرید، ضمانت کردن کالا است. در مقالۀ «با روانشناسی مشتری به قلب و ذهن مشتری نفود کنید» دربارۀ همه تکنیکهای غلبه بر مشتری صحبت کردهایم.
زمانی که شما قصد خرید یک موبایل 2 میلیون تومانی را داشته باشید، از موضوعات مختلفی مثل اصلی یا تقلبی بودن، بی کیفیتی، عدم سلامت و خیلی مسائل دیگر ترس و نگرانی دارید. اما وقتی فروشنده به شما اطمینان دهد که در صورت وجود هرگونه مشکل تا 1 هفته آینده آن را از شما پس میگیرد، با خبال راحت آن را میخرید. پس اگر به محصولات خود اطمینان دارد، آنها را با ضمانت بازگشت وجه ارائه کنید.
داستان گویی همیشه جذابیت داشته و دارد؛ حتی در حوزههای کسب و کار هم اثر فوقالعادۀ آن را میبینیم. چرا این را میگوییم؟ چون داستان، احساسات و عواطف مشتری را درگیر میکند و با شما حس نزدیکی و صمیمت میکند. در نتیجه با اعتماد بیشتری به سمت شما کشیده خواهد شد.
نوشتن یک داستان کوتاه و جذاب از به وجود آمدن برندتان، به کسب و کارتان چهرۀ انسانی میدهد؛ به همین دلیل اعتماد و نظر مخاطبان را جلب کرده و او را به شما نزدیک میکند. همینطور درباره تاثیرگذاری داستان گویی، در بخشهایی از مقاله "روانشناسی مشتری" توضیحاتی دادهایم که شاید برای شما هم جذاب باشد.
معرفی محصول به مشتری، مثل معرفی دو دوست دانشگاهیتان به یکدیگر نیست که با چند کلمه حرف تمام شود. برای معرفی محصول باید تمام توان خودتان را به کار بگیرید و آن را کامل به مخاطب معرفی کنید و مزایا، معایب، مشکلات و همه چیز را در مورد این محصول برای مشتری توضیح دهید.
در ضمن از گفتن معایب محصول ترسی نداشته باشید. مطمئن باشید صداقت شما با مخاطب، منجر به افزایش اعتماد او و فروش شما خواهد شد. این را هم یادتان باشد که مشتری تفاوت فروشنده روراست و سودجو را خیلی زود متوجه میشود.
بیشتر افراد متخصص در زمینه بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان را بهترین نوع استراتژی برای افزایش درآمد یک برند معرفی میکنند. اگر شما هم بتوانید با ارائه خدمات، محصولات و پشتیبانی مناسب، نام خودتان را در ذهن مشتری به عنوان یک برند مثبت و حرفهای ثبت کنید، مطمئن باشید که مخاطبان هم از معرفی شما به دیگران دریغ نمیکنند.
به یاد داشته باشید که اغلب انسانها دوست دارند که به یکدیگر کمک کنند، مخصوصا به صورت کلامی! مثلا زمانی که صحبت از خرید موبایل میشود، مشتری به یاد ضمانت کالا، پشتیبانی عالی، قیمت مناسب و کیفیت خوب شما میفتد، به اطرافیان خود فقط و فقط شما را معرفی میکند.
در نتیجه، افراد که میبینند مشتری از خدمات و محصولات شما راضی است، برای خرید از شما ترغیب میشود. بیخود نیست که میگویند، هر مشتری راضی میتواند 10 مشتری برای شما بیاورد!
جلب اعتماد مشتری فقط در استفاده از راهکارهای اعتماد سازی نیست. یکی از مهم ترین موضوعاتی که میتواند باعث کاهش اعتماد مخاطبان به شما شود، موضوعات کوچکی هستند که شاید حتی از وجودشان خبرهم نداشته باشید.
مثلا شکسته بودن گوشه تابلو مغازه شما، کثیف بودن سنگ فرش، لباس و صحبتهای نامناسب فروشنده، اجناس خاک خورده و قدیمی و خیلی از موارد دیگر، همگی موضوعاتی هستند که گاهی در همان نگاه اول اعتماد مشتری به شما را سلب میکند. بنابراین احتمالا از فروشگاه خارج میشود. پس، از دیدِ مشتریان، به برند و فروشگاهتان نگاه کنید و بی اعتمادی های کوچک را از بین ببرید. حتما از مخاطبان دیگر هم نظرخواهی کنید.
شاید با وبسایت بزرگ hubspot آشنا باشید. اگر به مطالعۀ مقالات انگلیسی علاقمند باشید، مطمئنا حداقل یک بار در این سایت محتوایی را خواندهاید. هاب اسپات یکی از بزرگترین سایتهای آموزش و ارائه خدمات است. این سایت در سال 2006 توسط دو جوان و تنها با 3 مشتری فعالیت خودش را شروع کرد؛ اما آنها توانستند یک سال بعد و در پایان سال 2007، سود 250 هزار دلاری را تجربه کنند. همینطور سود سالیانه آنها در سال 2010 برابر با 6/15 میلیون دلار بود!
اما راز موفقیت این برند بزرگ چیست؟ راز موفقیت آنها 3 چیز است:
این برند از 3 طریق محتوای خود را به مخاطبان ارائه میکند:
اولین و مهمترین روش، ارائه مطلب متنی در وبلاگ، پس از آن، برگزاری وبینار و در آخر ارائه ابزارهای رایگان. البته که دو ابزار بعدی در اواسط کار به کمک آنها آمد و در اصل محتوای متنی وبلاگ فرشته نجات آنها بوده و هست.
هر کسب و کاری میتواند برای جلب رضایت مشتری و افزایش محبوبیت، از تولید محتوا کمک بگیرد. مطمئنا شما علاقه دارید تا تشک خواب خود را از شرکتی بخرید که در وبلاگ سایت خود، راهکارهایی برای داشتن یک خواب آرام و راحت در اختیارتان میگذارد تا شرکتی که تنها در مورد محصول خود در یک کاتالوگ صحبت میکند
برای اعتماد سازی مشتری، لزوما نیازی به داشتن سایت نیست؛ اما برای افزایش چند برابری فروش و اعتماد آنها، قطعا به یک سایت نیاز دارید. مطمئن باشید واژه "چند برابری" در خط بالا، اغراق نبود. اگر نگاهی به دنیای وب بیندازید متوجه میشوید که فروش محصولات و خدمات در سایتها با فروشگاههای فیزیکی، قابل مقایسه هم نیستند.
در یک فروشگاه فیزیکی، مخاطبانِ هدف به محله، خیابان، شهر و در بهترین حالت استان محدود میشود. اما در یک سایت اینترنتی مخاطبان هدف شما از سراسر کشور و حتی در بعضی از محصولات (آموزشی، دانلودی و...) از سراسر جهان محصولتان را میخرند.
همچنین به کمک سایت، ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباطی موثر با مشتری خواهید داشت و اطلاعات مفیدی در اختیارشان میگذارید. اگر تصمیم گرفتهاید از این طریق، گام بلندتری در جلب اعتماد مشتری بردارید، همین حالا یک وبسایت طراحی کنید. با پرتال، در کمتر از یک ساعت، سایتتان را خواهید داشت. این خبر خوب را هم به شما بدهیم که فرصت تست رایگان 7 روزه را در اختیار دارید که بتوانید با قطعیت تصمیمگیری کنید.
اهمیت جلب اعتماد مشتری در دنیای وب و مجازی، بیشتر از اهمیت آن در دنیای فیزیکی است. در سطح وب مخاطبان کمی سختتر اعتماد میکنند؛ به همین دلیل پروسه جلب اعتماد طولانیتر میشود و باید حرفهایتر عمل کنید. برای افزایش اعتماد مشتری در سایت علاوه بر تمامی موارد گفته شده تا اینجا، باید نکات دیگری را هم رعایت کنید که در ادامه به صورت مختصر به آنها اشاره میکنیم:
همانطور که بیل گیتس گفت، محتوا پادشاه است! پس قصر مجلل پادشاه خود را بنا کنید تا او برای شما کشورتان را بسازد!
بخش بزرگی از مخاطبان، تنها زمانی به یک سایت اعتماد میکنند که در آن نمادهای "ای نماد" و "ساماندهی" را مشاهده کنند. برای این بخش اعظم هم که شده جهت دریافت نمادهای اعتبار اقدام کنید. راستی، ما جدیدترین راهنمای گرفتن اینماد را در بلاگ قرار دادهایم.
برای فروش آنلاین محصولات خود نیاز به یک درگاه پرداخت امن و قابل اعتماد دارید. اگر نمادهای گفته شده در بخش قبل را تهیه کرده باشید، میتوانید از درگاههای پرداخت بانکهای معتبر استفاده کنید که تأثیر بالایی روی افزایش اعتماد مخاطبان دارد.
برای افزایش رضایت کاربران در سایت، صفحه پرسش و پاسخ را بسازید. تمامی سؤالات درون ذهن مشتریان را در آن پاسخ دهید و همیشه به دنبال پیدا کردن سؤالات بیشتر باشید. در بعضی از صفحات پرتال هم این سوالات را میتوانید ببینید.
ویدیو مارکتینگ هم یکی دیگر از راهکارهای فوقالعاده در افزایش اعتماد مشتری و البته افزایش فروش است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ قسمت اعظم سرمایه تبلیغاتی خود را صرفا برای ویدیو مارکتینگ هزینه میکنند و نتایج خوبی هم از آن میگیرند. اگر علاقه دارید در مورد این روش بازاریابی قدرتمند و تأثیر آن بیشتر بدانید، به مقاله جامع ویدئو مارکتینگ در پرتال مراجعه کنید.
پیشنهاد میکنیم مطالعۀ مقالۀ «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» را در برنامۀ خود قرار دهید.
ماهیت کسب و کار شما به مشتری گره خورده است. اگر نتوانید اعتماد او را جلب کنید، عملا کاری نکردهاید! شاید در کوتاه مدت نتیجه بگیرید، اما برای نتیجه طولانی مدت باید بتوانید اعتماد مشتری را بهدست آورید. پیشنهاد میکنیم، مقالۀ «11 ایده مؤثر برای جلب اعتماد مشتری اولیه» را مطالعه کنید.
با مطالعۀ دیگر مقالات این بخش و دیگر مطالبی که درآینده به بلاگ پرتال اضافه میکنیم، در فروش هر محصول و خدماتی که دارید، حرفهای عمل خواهید کرد.
وجود، شما مجبورید تا این اعتماد را به دست آورید! خوشبختانه چند روش وجود دارد که میتوانید با این سختی رو به رو شوید و اعتماد مشتریان را برای شروع تجارت الکترونیک خود و رشد آن به دست آورید.
در این پست، شما با ۹ روش برای ایجاد اعتماد در مشتری و رشد تجارت خود از پله اول آشنا میشوید.
به عنوان مشتری، ما همگی نسبت به برندهای جدید در نگاه اول بیاعتماد هستیم. هدف نهایی آنها بالاخره کسب درآمد است. اما ما نسبت به اعتماد کردن به آدمها پذیراتر هستیم.
به همین علت است که یک روش برای رویارویی با شک مصرف کننده، نشان دادن بعد انسانی کسب و کار است. مثلا می توانید خودتان را، شخصی را که در پشت این تجارت آنلاین قرار دارد، به مشتریان خود معرفی کنید. به خصوص اگر این کار اعتبار و اعتماد به برند شما اضافه کند، برای مثال هنگامی که شما محصولاتی را میفروشید که خودتان میسازید.
یک جای مناسب برای انجام دادن این کار صفحه درباره ما فروشگاه شماست. با تمرکز بر خودتان به عنوان صاحب این تجارت به جای تنها تمرکز کردن بر روی محصولات، میتوانید داستان خودتان و برندتان را نیز بگویید. این کمک میکند تا مشتریانتان شما را بهتر بشناسند و پایه و اساس اعتماد به تجارت آنلاین شما را نیز فراهم میکند. با این کار یک رابطه احساسی بین فروشنده و خریدار ایجاد میشود که تنها در کسب و کارهای کوچک، اتفاق میافتد. دانستن اینکه فروشندگان شما قابل شناسایی هستند و همچنین اینکه آنها اشخاص واقعی هستند، به مشتریان کمک میکند حس بهتری در خرید از فروشگاه شما داشته باشد.
محتوا ابزار قدرتمندی برای ارتباط با مشتریان جدیدی است که هیچ شناختی درباره شما ندارند و این امکان را به شما میدهد که به آرامی خودتان را معرفی کنید. به روزرسانی و پست گذاشتن در وبلاگ نشان دهنده این است که شما نسبت به تجارت خود، فروشگاه خود و مشکلات مشتریان خود متعهد هستید که همواره نشانه خوبی برای مشتریان شماست.
همچنین محتوا میتواند به مشتریان شما کمک کند تا با برند و فروشگاه شما بیشتر آشنا شوند، به خصوص اگر آوای برند شما متمایز از دیگران باشد. این مسئله شخصیت پشت تجارت شما را نمایان میسازد و به افراد کمک میکند تا احساس کنند واقعا شما را میشناسند و میتوانند به شما اعتماد کنند.
از طرفی با تشویق کردن مخاطبانتان به بحث و مذاکره، ارتباط شما با مشتریان تقویت میشود. حتی اگر کاربران تنها به یک کامنت کوتاه بسنده کنند، این فرصت را به شما میدهد که تک تک با آنها صحبت کرده و یک ارتباط شخصی بین شما و آنها ایجاد میشود که آنها را به دیدن دوباره بحث ترغیب میکند.
بازاریابی محتوا یک روش استثنائی برای نشان دادن تخصص شماست. اگر مشتریان شما ببینند که شما، به عنوان صاحب تجارت آنلاین، به طور کامل محصول خود را میشناسید به این باور میرسند که محصولات و یا سرویسهایی که ارائه میدهید با کیفیت هستند.
دقت داشته باشید که برای اینکه بازاریابی محتوای شما موثر باشد، باید به طور منظم مطالب با کیفیت و طولانی ارائه دهید.
امکان پرداخت وجه با شیوههای مختلف، یک راه دیگر است که مشتریان را اندکی در مورد خرید از شما مطمئنتر میسازد. برخی از خریداران ترجیح میدهند از یک شیوه خاص پرداخت استفاده کنند. مثلا پرداخت از طریق درگاه بانکی، یک شیوه امن اقتصادی است که بسیاری از مشتریانی که احساس میکنند یک لایه امنیتی دیگر اضافه شده است، ترجیح میدهند از این شیوه پرداخت استفاده کنند. اگر شما قادر به پیشنهاد شیوههای پرداختی هستید که مورد اعتماد بیشتر مشتریان است، در این صورت مشتریانتان نیز بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.
اگر شما در آستانه خرید از یک فروشگاه آنلاین باشید، آن چیزی که باعث میشود در مورد این خرید حس بهتری داشته باشید، چیست؟
یک سیاست عالی برای بازگشت کالا!
سیاستهای بازگشت کالا نشان دهنده کیفیت خدمات پس از فروش میباشند. این نشان میدهد که شما تجربیات مشتریان را در اولویت قرار میدهید و نسبت به کالای خود به اندازهای اطمینان دارید که در صورتی که مشتری آن را دوست نداشت، میتواند آن را پس داده و مبلغ را دریافت نماید.
سیاستهای بازگشت کالا، بلافاصله خطر بالقوهای را که مشتریان شما هنگام خرید آنلاین احساس میکنند را کاهش میدهد. اگر شما بازگشتهای رایگان برای فاصله زمانی ۳۰ روزه در نظر بگیرید، مشتریانتان برای خرید از فروشگاه شما راغبتر خواهند بود.
البته داشتن یک سیاست بازگشت کالا به تنهایی کافی نیست زیرا که شما باید این سیاست را تبلیغ هم بکنید مثلا:
مشتریانی که در مورد فروشگاه شما اطمینان ندارند، ممکن است از راههای مختلفی با شما ارتباط برقرار کنند مثلا از طریق پشتیبانی فروشگاه، فرم تماس، ایمیل و یا شبکههای اجتماعی. آنها ممکن است در مورد سیاستهای بازگشت، نحوه ارسال و به طور کلی در مورد فروشگاه شما اطلاعاتی را بخواهند.
این خیلی مهم است که به این درخواستها هر چه سریعتر و هر چه کاملتر پاسخ داده شود.
شما به کدام فروشگاه اعتماد بیشتری میکنید؟ فروشگاهی که در طول دو دقیقه جواب کاملی به سوال شما میدهد یا فروشگاهی که چند روز طول میکشد تا یک جواب چهار کلمهای مختصر به شما بدهد؟
سرعت درحال حاضر بسیار مهم است! چرا که رضایت پیوسته، جواب دادن به تقاضای مصرف کنندگان را واجبتر کرده است. به همین دلیل، در صورت امکان، چت زنده را در فروشگاه خود در نظر بگیرید. دانستن اینکه شما میتوانید تقریبا به صورت فوری، جواب مشتریان را بدهید، ممکن است مشتریان بالقوه را ترغیب کند تا سوالات خود را بپرسند و شما میتوانید نگرانیها و اعتراضات آنها را برطرف کنید.
پشتیبانی زنده تبدیل به یک ضرورت در خدمات مشتریان شده است. همچنین ثابت شده است مشتریان ترجیح میدهند از طریق چت زنده با شما ارتباط برقرار کنند. ۹۲٪ از مشتریان در استفاده از این امکان، احساس رضایت میکردند و ۵۳٪ اعلام کردند که ترجیح میدهند از چت زنده استفاده کنند تا راههای ارتباطی دیگر.
هرچه مشتریان اطلاعات بیشتری از محصولات فروشگاه شما داشته باشند، تمایل بیشتری نسبت به خرید آن محصولات دارند.
دقیق بودن کمک زیادی به شما میکند. مثلا به جای اینکه بنویسید «چرم»، بنویسید «چرم گاوی»!
برخی از ویژگیهایی که در توضیحات محصولاتتان باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر میشوند:
همچنین تصاویر و ویدئوهای متعدد برای نمایش بهتر کالا و شیوه استفاده از آن، بسیار کمک کننده میباشند. این کمک میکند تا مردم آن را در زندگی خود بهتر تجسم کنند و هرچه واضحتر بتوانند آن را مجسم کنند، بیشتر باور میکنند که شما میتوانید آن چیزی را که توصیف کردهاید را ارسال کنید.
پیدا کردن چند مشتری اول که به شما فرصتی داده و کمک میکنند تا مشتریان بیشتری را به دست آورید میتواند یک چالش بزرگ باشد. یک روش مطمئن برای اینکه محصولات خود را به دست مشتریانتان برسانید این است که آنها را هدیه دهید.
اشانتیونها و هدیهها میتوانند علاقه و اعتماد به کسب و کار شما را در مشتریان ایجاد کنند. این پیشنهاد به مشتریان که «پیش از خریدن، امتحان کنید» به درد هر تجارتی نمیخورد. اما اگر شما محصولی میفروشید که میتوانید آن را در مقادیر کوچک به صورت رایگان به مشتریان بدهید (مانند غذا)، با این کار میتوانید ابتدا اعتماد مشتری را نسبت به محصول مورد نظر کسب کنید و سپس آنها را به خریداران محصول خود تبدیل کنید.
راههای مختلفی وجود دارند که شما میتوانید محصولات خود را به صورت رایگان به مشتریان ارائه دهید و نتایج واقعی بگیرید، از جمله:
به یاد داشته باشید که نمونههای محصول و فروشگاهها یک راه عالی برای ایجاد اعتماد هستند، اما برای این که تلاشتان موثرتر باشد، باید این نمونهها را در جای مناسب ارائه کنید تا بیشترین نتیجه و بازخورد را بگیرید.
صفحه پاسخ به سوالات متداول میتواند کارهای بسیار زیادی برای شما انجام دهد!
این صفحه میتواند به سوالات کاربران هم در مورد برند شما و هم در مورد محصولاتتان پاسخ دهد، تخصص شما را نشان دهد، اطلاعات محصولات را در اختیار کاربران قرار دهد و به مشتریان نشان دهد که چگونه فروشگاه و کسب و کار خود را اداره میکنید.
این در حقیقت، یک راه دیگر است برای اینکه مشتریانتان با شما آشنا شوند و در مورد خرید از شما حس خوبی داشته باشند.
صفحه سؤالات متداول اغلب با هدف اطلاع دادن به کاربران، غلبه بر اعتراضها و کاهش هرگونه شک و تردید در مورد خرید نوشته شده است. همچنین به شما فرصت بیشتری میدهد تا داستان برند خود را توضیح دهید و به کاربران یادآوری میکند که چه چیزی شما را متفاوت میکند و چرا آنها باید به مشتریان شما تبدیل شوند.
صفحه سوالات متداول میتواند شامل موارد زیر باشد:
در انتها فراموش نکنید که نگاه دقیقی به فروشگاهتان داشته باشید، چه از طریق لپتاپ، چه از طریق موبایل و تمام صفحات از صفحه اصلی تا صفحه پرداخت را چک کنید.
از همکاران و دوستان خود بپرسید که آیا آنها به چنین فروشگاهی برای خرید از آن اعتماد میکنند. اگر بله، چرا و اگر خیر چه چیزی باعث نارضایتی آنهاست. آیا صفحه اصلی فروشگاه شما در مورد کسب و کار شما ناواضح است؟
شما میدانید که صادق و قابل اعتماد هستید اما شاید مشتریان این را ندانند!
صفحه فروشگاه خود را برای اشتباهات کوچک جستوجو کنید. اگر اشتباه تایپی یا ساختاری در محتوای شما وجود داشته باشد، میتواند باعث از دست رفتن اعتبار شود. لینکهای خراب و تصاویر کم کیفیت، غیرحرفهای به نظر میرسند. این چیزها ممکن است کوچک به نظر برسند، اما در اینکه یک مشتری در زمانی کوتاه به شما اعتماد کند و یا فروشگاه شما را ترک کند، تاثیر بسیار زیادی دارد.
موفقیت هر تجارتی در گرو جلب رضایت مشتریان و کسب اعتماد آنها است. این امر برای فروشگاه های اینترنتی اهمیت دو چندانی پیدا میکند. بازدیدکنندگان یک فروشگاه اینترنتی بدنبال شواهدی مبنی بر صداقت شما و کیفیت محصولات ارائه شده هستند. یکی از روش های موثر برای جلب اعتماد مشتریان ایجاد یک شبکه پشتیبانی و یا کلوب هواداران است. این روش تقریبا هیچ گاه از دید افراد مصنوعی و ساختگی نبوده و دلیلی برای عدم پذیرش آن نخواهند داشت، زیرا کاری نیست که بتوان براحتی و با استخدام یک یا چند نفر انجام گیرد.
راه اندازی کلوب هواداران و جلب اعتماد مشتریان علاوه بر مشتری مداری، نیازمند صرف هزینه و کار زیاد می باشد. بیشتر افراد به سرعت بدنبال شبکه های اجتماعی میروند در حالیکه این روش تنها یکی از چند گزینه در پیش روی شماست.
روش های متعددی برای ارتباط دو طرفه و با مشتریان و جلب اعتماد آنها وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
راه اندازی اولیه یک فروم کار سختی بوده و جذب افراد برای فعالیت در آن امری زمانبر است، ولی اگر به حد مشخصی از پیشرفت برسد میتواند خود را به تنهایی و با کمک مردم اداره کرده و تاثیر بالایی در جلب اعتماد مشتریان شما داشته باشد. یک فروم فعال و پویا نشان دهنده اهمیت دادن شما به مشتریان و رضایت آنها است. همچنین موجب ایجاد مشتریانی وفادار و فعال در زمینه کاری شما خواهد شد.
سیستم رای گیری یا امتیاز دهی برای محصولات شما این امکان را به بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی میدهد تا از نظرات دیگران در تصمیم گیری خود بهره ببرند. نمایش محصولات براساس میزان فروش یا تعداد بازدید صفحه میتواند راه مناسب دیگری جهت جلب اعتماد مشتریان و تشویق آنها به خرید باشد.
ایجاد فضایی مناسب و آزاد برای ارائه نظرات و دیدگاه مشتریان در مورد یک محصول این ذهنیت را به بازدیدکنندگان سایت شما میدهد که نسبت به کیفیت محصولات و خدمات خود مطمئن هستید که این امر تاثیر بالایی در جلب اعتماد مشتری خواهد داشت. همچنین در صورت ارسال دیدگاه مثبت از طرف مشتریان سابق شانس شما برای جذب افراد جدید بیشتر خواهد شد.
بهترین روش برای ایجاد یک شبکه از مشتریان یا کلوب هواداران استفاده از شبکه های اجتماعی است. امکانات گسترده و کاربران بیشمار این شبکه ها سرعت گسترش محبوبیت شما را افزایش خواهد داد. معرفی شما از طرف یکی از مشتریان به دوستان و آشنایان موثرترین راه جلب اعتماد مشتریان خواهد بود. برای فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی نیازی به بکارگیری همه آنها نخواهید داشت بلکه باید یک یا دو شبکه را متناسب با نیاز و مشتریان خود انتخاب کنید. مطالعه مقاله شبکه های اجتماعی و افزایش بازدید سایت میتواند مرجع مناسبی برای انتخاب شبکه مورد نیاز شما باشد.
یک نمونه معرفی محصولات از طرف مشتری در شبکه اجتماعی
استفاده از وبلاگ و ارائه مطالب مرتبط و مفید نیز راه مناسبی برای جلب اعتماد مشتریان است. احساس اینکه یک تیم قدرتمند و فعال در پشت این فروشگاه یا سایت فعالیت میکنند بر مشتریان شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. داشتن وبلاگ تخصصی برای شرکت های صنعتی و فنی، جهت ارائه و نشان دادن دانش مجموعه امری تاثیرگذار بر جلب اعتماد مشتریان خواهد بود.
تمام موارد بالا در صورتی اهمیت دارند که شما به کیفیت محصولات خود ایمان داشته و شرایط لازم برای پشتیبانی مناسب از کاربران سایت را فراهم کرده باشید. در غیر اینصورت قبل از توجه به جلب اعتماد مشتریان به فکر ایجاد بستری مناسب و بهبود کیفیت محصولات خود باشید.
هدف ما از جلب اعتماد مشتریان یا بازدیدکنندگان سایت افزایش نرخ فروش به نسبت بازدیدکننده است. برای اینکار روش های متعددی وجود دارد، مشاوره با کارشناسان وبسیما میتواند راه گشای شما در این امر باشد.
بخش اعظم رویدادهای فروش آنلاین پیرامون محتوا رخ می دهند. محتوا تعیین می کند چگونه افراد شما را می یابند، به شما توجه می کنند و به مبادله ارزش با شما می پردازند. بدون پلتفورم محتوا انرژی صرف شده در سایر مراحل به هدر می رود.
امروزه مردم انتظار دارند درباره هر محصول، خدمت، شرکت، فرد یا چالشی که با آن مواجه هستند به راحتی از طریق موتورهای جستجو اطلاعات بدست آورند. پس اگر نتوانند محتوای شما را بیابند احتمال اینکه اعتماد آن ها را بدست نیاورید زیاد خواهد بود. این مساله موجب مطرح شدن دو موضوع مهم در زمینه استراتژی محتوا می شود: اعتمادسازی و آموزش مشتری.
4 روش برای اعتماد سازی مشتریان در فروش آنلاین:
1.وبلاگ
وبلاگ نقطه شروع اصلی برای استراتژی محتوا در فروش آنلاین است زیرا تولید، پیوند دهی و اشتراک گذاری محتوا را بسیار آسان می کند. موتورهای جستجو نیز عاشق محتوای وبلاگ هستند و این همان جایی است که می توانید بخش زیادی از مطالب را سازماندهی کنید. می توانید به سادگی آن را بسط داده و به عنوان محتوا برای مقاله ها، کارگاه ها و کتاب های الکترونیک استفاده نمود.
2.رسانه های اجتماعی
باید از تمامی فرصت ها برای ایجاد پروفایل رسانه اجتماعی بر روی سایت هایی همانند LinkedIn و نیز جوامع آنلاین و مجله ها همچون BusinessWeek،Entrepreneur و Inc استفاده کنید. ساخت پروفایل های غنی و بهینه سازی لینک ها، تصاویر و ویدئوهایی که به سایت اصلی شما اشاره می کنند بخش مهم از اجرای محتوا به عنوان استراتژی در فروش آنلاین است.
3.بازنگری ها
رتبه دهی و بازنگری های سایت هایی همانند Yelp، MerchantCircle و CitySearch به جریان اصلی محتوای تولید شده کاربر تبدیل شده اند. گوگل، یاهو و Bing به همه اجازه می دهد تا کسب و کارها را بازنگری کرده و به آن ها رتبه دهند، و شما طبقه مهمی از محتوا دارید که باید در آن مشارکت کنید.
4.گواهی های مشتری
گواهی مشتری شکل قدرتمندی از محتوا است. همه کسب و کارها باید در پی گواهی های مشتری در اشکال گوناگون مانند مکتوب، صوتی، و ویدئو باشند. این محتوا تأییدیه های اعتمادسازی مهمی را بوجود می آورد و موجب دارایی های برند در گوگل و یوتوب می شوند.
4 روش برای تهیه محتواهای آموزشی:
1.مقاله سفید نقطه نظر
هر کسب و کاری باید داستان اصلی خوبی داشته باشد که در قالب مقاله ای سفید یا کتاب الکترونیک مستند شده است. این محتوا باید عمیقا به آنچه شرکت شما را متمایز می کند، راز موفقیت و رویکرد خدمات مشتری شما و اینکه چرا اینکار را انجام می دهید بپردازد.
2.سمینارها
ارائه ها[2]، کارگاه ها و سمینارها (آنلاین و آفلاین) روش های عالی برای ارائه آموزش به همراه مشارکت بیشتردر فروش آنلاین است. تبدیل مقاله سفید نقطه نظر به جلسه ای 45 دقیقه ای ارزشی یکی از اثربخش ترین راه ها برای خلق، پرورش و تبدیل سرنخ ها است.
FAQ.3ها
ارزش اطلاعات موجود در این قالب را نمی توان نادیده گرفت اما فراتر از پرسش های متداول بروید و پرسش هایی را که باید پرسیده شوند اما نشده اند را نیز وارد کنید، بویژه آن هایی که به تعیین جایگاه مطلوبتان در برابر رقبایتان کمک می کنند.
4.داستان های موفق
ایجاد نمونه های غنی از مشتریان واقعی که در استفاده از پیشنهادهای محصول یا خدمت شما موفق بوده اند روشی عالی برای کمک به یادگیری افراد از دیگران و کسب و کارها است. هنگامی که خریداران بالقوه خودشان را درون داستانی موفق تصور کنند، به احتمال بیشتری خود را در این داستان وارد می کنند.
5 گام ایجاد حضور قوی در جستجوی محلی:
1.صفحات وب سایت خود را از نظر محلی برجسته کنید: راه های زیادی برای محلی سازی صفحات وب سایت وجود دارد. این امر یکی از عناصر اصلی است که به موتورهای جستجو می گوید شما واقعا در کسب و کار محلی حضور دارید.
2.پروفایل های جستجوی محلی خود را تقویت کنید: دایرکتوری های جستجوی محلی در گوگل، یاهو و Bing از شما می خواهند تا اطلاعات غنی برای پروفایل های محلی خود بسازید. این امر هنگامی که افراد کسب و کارها محلی را جستجو می کنند، کار را برای این دایرکتوری ها ساده تر می کند.
3.در رتبه بندی ها و بازنگری ها شرکت کنید: بسیاری از دایرکتوری های کسب و کارهای محلی دارای ویژگی های اضافی رتبه دهی و بازنگری کاربر هستند. اگر به سایت های اصلی توجه نکنید و آنچه گفته شده است را نظارت نکنید کسب و کارتان را ممکن است به دلیل یک بازنگری ضعیف از دست دهید.
4.فهرست بندی و ارجاع دهی های خود را به روز رسانی کنید: ارجاع دهی ها بیانگر کسب و کار و آدرس شما هستند که در وب سایت های دیگر ظاهر شده اند. این ها اجزای کلیدی الگوریتم رتبه بندی هستند زیرا به تضمین اینکه کسب وکار شما واقعا محلی است کمک می کنند.
5.گروه موضوع شبکه اجتماعی داشته باشید: با یک گروه niche محلی آغاز کنید و جامعه ای از کاربران پیرامون تم محلی در سایت های رسانه اجتماعی همانند Flicker، LinkedIn، Meetup یا Biznik بسازید. اگر بتوانید حوزه مورد علاقه افراد را بیابید، می توانید ابزار محلی مفیدی را تهیه کنید در حالی که حضور محلی خود را تقویت می کنید.
منبع:https://modirebartar.com/
منبع:https://www.portal.ir/11-effective-ideas-to-customer-confidence